lørdag 6. april 2013

Kaniitas krafttak

May the force be with you! Vi snakker kraft, altså.  I kategorien matlaging, denne gang, og ikke Star Wars. Jeg har virkelig fått kraft på hjernen i det siste, og er nok på grensen til å bli en kraftnerd. Yeah!




Å koke kraft er en ypperlig måte å bruke hele råvaren på når man for eksempel har spist lammelår eller kylling. Alt det som ofte blir sett som avfall, blir konvertert - ja, foredlet -  til gylne og anvendelige dråper. Rekeskall og fiskebein blir plutselig et luksusmåltid istedenfor å stinke i søpla. Ja til gjenbruk!




Det er ikke bare selve kjøttslintrene/beina/whatever som skal kokes, men også grønnsaker som er med på å sette god smak. Jeg deler dem inn i klasse A og B-grønnsaker. A er de som jeg putter oppi uansett hva kraften skal brukes til siden, og er løk/sjalottløk, hvitløk, gulrot, selleri og fennikel. I klasse B er alle andre grønnsaker som kan brukes, men som jeg ikke bruker hver gang. Det kan for eksempel være sellerirot, ingefær, chili, sitrongress, frukter som eple, appelsin og sitron - men stort sett handler det om å kikke godt etter i kjøleskapet og se hva du får lyst på.




Andre smaksettere som laurbærblader, stjerneanis, limeblader (bergamot), urter som rosmarin og salvie, hel pepper, sukker og salt er også med i ligningen. Du kan "banke" laurbærblader litt for å få dem til å frigjøre mer smak. Og obs obs på chilien: det er stor forskjell på å la frøene være i kontakt med kraften og å koke dem hele! Og research gjerne styrken sånn at du ikke blir overrasket i en retning du ikke liker.




Etter at kjøtt/bein/fisk/skall/whatever har fått brunet seg litt nederst i kjelen, gjerne sammen med løkvariantene og urtene, puttes grønnsaker og krydder oppi sammen med et par liter kaldt vann. Etterhvert som det koker opp og putrer sine første små minutter, er det dags for min yndlingsaktivitet: skummingen! Woho! Det er koselig, og meditativt på et vis. Du prøver rett og slett å fjerne så mye som mulig av skummet som bobler opp på toppen med en skje, mens du samtidig fjerner så lite som mulig av det som ikke er skum.




Skummet bør ikke forveksles med en cappuccino. Kraft er supert på den måten at man ikke behøver å skumme hele tiden. Det verste er over etter ti minutters tid, så kan du gå og holde på med noe annet, og bare sjekke kraftkjelen sånn innimellom. Etter en times tid når noe av væsken har fordampet, kan du fylle på enda litt kaldt vann. Bonus: da frigjøres enda mer smak etterhvert som det koker opp igjen. Bonus nummer to: du får mulighet til å skumme enda litt til!




Etter to timers tid, to og en halv hvis jeg har tid, siler jeg kraften. Jeg dytter grønnsakene og kjøttet/fisken/greiene lett mot silen for å få med meg all kraften. Den silte kraften setter jeg tilbake på kokeplaten, og reduserer så mye jeg gidder.




Hvis kraften skal brukes i løpet av uka, heller jeg den på glass, avkjøler, og setter den i kjøleskapet. Hvis den skal brukes senere, er det et hot tips å helle den på isterningposer. Da kan du splasje ut en terning her og der etterhvert. Hvis du er en luring og gjør det samme med vinslantene dine, vil fryser'n fort vise seg å være din beste sausevenn.




Så gjelder det å finne et "kraftuttrykk". Det er så mange muligheter at man kan finne på noe nytt omtrent hver gang. Siden jeg er "suppoman", går mesteparten av kraften jeg lager til suppeproduksjon. Hva med gulrot, flaskegresskar og sellerirot? Grønnsakene kokes møre sammen med kraft (lam denne gang) og vann nok til å dekke dem så vidt, og moses med stavmikser. Jeg lynstekte selleri og sukkererter i olje, og toppet suppen med det. toppet jeg toppingen, med solsikkefrø og havregryn ristet i appelsinhonning i panna. Woha! Suppenes topptur!




Kyllingkraft som allerede er kokt med sitrongress, ingefær, limeblader og chili (i tillegg til gruppe A-grønnsakene) trenger bare litt kokosmelk og noen crispy grønnsaksbiter for å få den snaskete grønne curry-smaken. Litt frisk koriander helt til slutt, og litt på toppen. For øyeblikket er min asiatiske favorittgrønnsak den bittelille runde thai-auberginen, som har perfekt knirkekonsistens. Både den, lange bønner, og superfrisk vårløk og koriander får du blant annet i asiatiske matvarebutikker.






Hva med en fruktig saus? Det er ikke hver gang mine eksperimenter gir fulltreffere, men da jeg lengtet etter Hawaii og laget meg ananassaus, gikk den rett hjem!


Kraften denne gang var en ganske "nordisk" basiskyllingkraft, så i sausereduksjonsprosessen slang jeg oppi sitrongress, ingefær og limeblader i tillegg til ananasjuice, og silte det ut underveis. Det er viktig å følge med så sausen ikke brenner seg eller reduseres for lenge og blir klissete. Kjenn etter underveis, og stopp der du selv får sausefølelsen. Når væsken er som jeg vil, tar jeg den til side og rører inn smør, og i dette tilfellet baconfett ("monterer" sausen, altså). Konsistensen endrer seg merkbart, og sausen blir glatt og skinnende.


Siden mesteparten av matlagingen skjer på kveldstid, og gjerne rett etter trening, er det ikke alltid det er tid og anledning til bilder. Jeg blir som en glupsk ulv, og klarer ikke vente i et halvt minutt engang når maten er ferdig.

Men stol på meg når jeg sier at det så bra ut og smakte enda bedre. En annen sausefavoritt fra mars måned som jeg ikke fikk fotografert var kyllingkraft med pære-og-solbær-juice, rødbet og rødløk. Perfekt til lettsaltet torsk! Noen crispy baconbiter på toppen, så snakker vi lunt og godt.




En av mine desiderte favoritter er forøvrig spinat. Spinat går til alt, og er knaskegodt og sunt. Spinatsaus, spinatsuppe, spinatstuing/gøsje/mos... Kraft + spinat + eventuell fløte-/rømmeskvett = så sant, så sant! Og har du et egg liggende i tillegg, da er lykken gjort!




Et hot gjenbrukstips er å bruke rester av ovnsbakte grønnsaker i suppe. Det blir en litt annerledes smak på grønnsakene etter at de er bakt, litt rundere på et vis, og søtere. I denne er det gulrot, rødbet, løk, aubergine, squash, hvitløk, potet, fennikel og urter. Oppi kraften, koke litt, stavmikser, fløteskvett, og voilà: restesuppe!




Alle kaniner gleder seg, for suppa er servert! Yummy! "Så lenge det ikke er kaninkraft i'n?", spør de og ler nervøst.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar