fredag 24. mai 2013

Eksperimentell kveld: pistasjnøttenes uante muligheter







Det var da min venninne Rakel (med denne flotte bloggen med vintage-/kles-/interiør-/mat-/hverdagstema.) skulle på sysøndag hos meg, at jeg tenkte at jeg jo kunne slå to fluer i en smekk. Jeg bestemte meg altså for å bruke henne, shamelessly and blamelessly, som prøvekaniin. Yeah! Det hender jeg tar litt av på kulinariske eksperimenter, og noen ganger er det gøyalt å teste på noen andre enn meg selv.


Så direkte til funnene fra sysøndagens eksperimenter:

Funn 1: Makroner kan lages uten mandler! Etter siste makronrunde, snuste jeg litt på pistasjnøtter, og bestemte meg for å prøve en røre der alle mandlene ble byttet ut med malt pistasj. Jeg var superspent på konsistensen spesielt, men det fungerte merkverdig godt. Røren ble litt tynnere enn med mandler, men ikke mye. Prøvekaniin-Rakel sa at hun ikke ville tenkt på det hvis hun ikke visste det, og at de definitivt fremdeles kunne kalles makroner. Kjempegode makroner, også. Gode nyheter for mandelallergikerne, dette.








Funn 2: sammen med pistasjsmaken, fungerer bringebærfyll best, tett fulgt av sitron. Sjokoladefyllet havnet på en sterk tredjeplass, det ble rett og slett litt heftig og lot ikke pistasjsmaken slippe skikkelig til. Fordelen med å lage en makronrunde tett opptil den forrige, er at ganache-restene i kjøleskapet fortsatt kan brukes, og man slipper å lage ny.


Funn 3: sellerirotpuré med banan kan fungere godt til lettsaltet torsk, men hvis bananen er for moden (som denne dagen), blir det litt i søteste laget. Dessuten blir konsistensen litt puddingaktig. Dagens minst vellykkede eksperiment, altså, men likevel ikke totalt mislykket. Resten av smakene var supre, og litt etter litt vokste kombinasjonen på oss, og et oppfølgingseksperiment må til etterhvert.







Funn 4: sitrussorbet var så godt at vi ikke klarte å tenke eller snakke lenger. Både prøvekaniin og eksperimentleder var totalt til stede i sorbetstunden. Søndagens definitive og uovertrufne vinner!

Jeg puttet oppi følgende: saft av fire sitroner og en appelsin, skall fra to sitroner og en appelsin (skrubb frukten først så du ikke får med sprøytemidler og andre ulumskheter), en håndfull hakket frisk oregano og basilikum, akasiehonning etter smak (= en hel del, sitroner er sure små jævler), og litt sukker.




Funn 5: Den nye roseformen fungerer ypperlig til gelé. Hjemmelaget vaniljesaus er fortsatt bedre enn kjøpesaus, vi trengte vel egentlig ikke noe eksperiment for å fastslå det. Denne sausen var heller ikke eksperimentell i formen, men den samme som jeg alltid lager. Fordi den funker.


Funn 6: Rakel er nå i full gang med å bli en habil syerske. "Frøken" var litt streng innimellom, men med nålene på riktig sted og en stødig hånd ble det ferdig innsydd vintagekjole til slutt. Neste prosjekt blir å sy bukse. Prøving (og litt feiling) er den beste lærer, så sånn sett er det jo fint å være en godkjent prøvekaniin?


Følg med i neste episode, da jeg skal sjekke om hasselnøtter og valnøtter er like makronvennlige som pistasj...

*superspent*

2 kommentarer:

  1. Det var en supersøndag, og jeg melder meg herved som frivilig testsmaker av nye macaroner!!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det beste er frivillighet, det er så trist å presse makronene ned i halsen på folk ;) Skal si fra, jeg, når de er klare! :D

      Slett